W sieciach osiedlowych i innych, gdzie znajdują się zapaleni gracze może być konieczne postawienie własnego serwera danej gry. W tym artykule napiszę jak postawić serwer dość popularnej gry sieciowej: Counter Strike 1.6. Będzie to serwer Steam, ale można go łatwo przerobić na NS, co opiszę pod koniec. Zaczynamy!
Co potrzeba…
– przynajmniej 700 MB wolnego miejsca,
– folder, u mnie /home/cs,
– pakiety gzip, wget, screen
– połączenie z maszyną przez ssh lub siedzenie przed nią,
– łącze, no i… chęci ;D
!!!Wszekie komendy wykonujemy w konsoli!!!
Krok 1: Przygotowanie serwera i instalacja Steam’a
Na początek logujemy się na root-a i zakładamy sobie katalog, w którym będą pliki serwera. U mnie jest to: /home/cs. Ważne!!! Musimy mieć do niego prawa dostępu. Robimy to poleceniem:
mkdir /home/cs
cd /home/cs
Teraz potrzebujemy pliku, który pobierze nam serwer. Pobieramy go poleceniem:
wget http://storefront.steampowered.com/download/hldsupdatetool.bin
Teraz musimy nadać mu prawa wykonywalności poleceniem:
chmod +x hldsupdatetool.bin
i go uruchomić:
./hldsupdatetool.bin
Po przeczytaniu licencji wpisujemy: yes
Teraz powstanie plik steam. Po zakończeniu tego procesu nadajemy mu prawa wykonywalności:
chmod +x steam
i uruchamiamy go komendą:
./steam
Krok 2: Instalacja Serwera
Aby zainstalować serwer musimy użyć komendy:
./steam -command update -game cstrike -dir /home/cs -verify_all -retry
Teraz następuje ściąganie wszystkich plików serwera, przy wolnym łączu, będzie to trwało dość długo, ponieważ te pliki ważą około 400 MB.
Krok 3: Konfiguracja firewalla
Aby serwer był widoczny z Internetu należy zależnie czy używa się standardowego czy alternatywnego firewall-a otworzyć w nim porty, na których działa serwer. Dla użytkowników standardowego przygotowałem skrypt. Należy go umieścić w katalogu /home/cs/skrypty. Robimy to tak:
cd /home/cs
mkdir skrypty
cd skrypty
wget http://sadowne.xt.pl/skrypty/skrypt
Nadajemy mu prawa wykonywalności:
chmod +x skrypt
Teraz musimy go dodać, aby automatycznie startował z systemem, czyli dodajemy wpis w pliku /etc/rc.d/rc.local pod linią:
#programy które muszą startować z usera
/home/cs/skrypty/./skrypt
Krok 3: Pierwszy start
Serwer uruchamiamy komendą:
./hlds_run -game cstrike +port 27015 +ip (tu IP hosta) +maxplayers 14 +map de_nuke +exec server.cfg
Serwer powinien wystartować i po chwili pokazać, że działa. Możemy się o tym przekonać wpisując w konsoli komendę status. Możemy spróbować się do niego podłączyć. Jeżeli wszystko działa to można przejść do punktu następnego.
Krok 4: Automatyczny start
Aby serwer startował wraz z startem systemu należy pobrać skrypt za pomocą podanych niżej komend.
cd /home/cs/skrypty
wget http://sadowne.xt.pl/skrypty/skrypt1
I nadać mu prawa wykonywalności:
chmod +x skrypt1
Teraz należy wyedytować ten plik i wstawić własne wartości typu: mapa, ip, ilośc playerów…
Plik powinien wyglądać mniej więcej tak:
#skrypt odpalajacy serwer
screen Serwer –dms /home/cs ./hlds_run -game cstrike +port 27015 +ip (tu IP hosta) +maxplayers 14 +map de_nuke +exec server.cfg
Po przeróbce pliku należy dodać go do pliku rc.local, jak to było opisane w poprzednim punkcie.
Krok 4: Przerobienie serwera Steam na Non Steam
Jeżeli chcemy przerobić serwer steam na non steam należy najpierw pobrać biblioteki tym poleceniem:
cd /home/cs/hlds
wget http://sadowne.xt.pl/skrypty/biblns.tar
Rozpakować je:
tar –xzf binls.tar
Do pliku Server.cfg dopisujemy sv_lan 1, a w pliku liblist.gam zmieniamy wartosc secure z 1 na 0. Restartujemy serwer CS-a i powinno chodzić.
No i to by było chyba wszystko… Jest to mój pierwszy artykuł tutaj, więc proszę o wyrozumiałość
autor: Robert Konik (Saturas)