Zasypianie Neo+ i jak sobie z tym poradzić.

1. Wstęp.

1.1. Co należy rozumieć przez zasypiajace połączenie?

Usypiającym, czy także nazywanym jako zasypiającym albo zawieszającym się połączeniem rozumiemy taka sytuacje, kiedy jesteśmy połączeni z Internetem, a jego nie posiadamy, czyli np. lampki na modemie się świecą nadal sygnalizując połączenie z Internetem a takowego już nie posiadamy, czyli nie działa nam nic, ani strony WWW, ani nawet odpowiedzi pingów.

1.2. Kiedy przeważnie usypia nam połączenie?

Problem ten pojawia się, kiedy z niewiadomych przyczyn jesteśmy nagle rozłączani, np. przez firmę, która nam udostępnia Internet, bo ma awarie, albo np. ktoś nam rozłączy kabel od modemu na dłuższy czas. I jak ponownie go wepniemy, albo awaria minie to niestety nie powraca Internet.

1.3. Czy można temu jakoś zapobiec?

Tak, na www.freesco.arx.pl znajduje się publikacja na temat właśnie takiego problemu o nazwie „Wznawianie ‚uśpionego’ połączenia Neostrady Plus” Możemy tam znaleźć instrukcje napisania skryptu, który bada czy straciliśmy połączenie z Internetem, tzn. czy nam nie zasnęło połączenie i jeżeli tak to następuje ponowne połączenie. Jest to bardzo dobry pomysł, szkoda ze na wykonanie tego autor podsuwa nam napisanie aż tak dużego skryptu, i nie każdy użytkownik FreeSCO sobie może poradzić z wykonaniem tego. Cale szczęście jest także druga metoda na rozwiązanie tego problemu, która jest o wiele prostsza i ją tutaj opisałem.

2. Instrukcja krok po kroku, co należy wykonać, aby rozwiązać problem zasypiania połączenia.

2.1. Dla FreeSCO 0.2.7 pppoe

Edytujemy plik options:
edit /mnt/router/ppp/options

Na poczatku (po persist) dopisujemy:
lcp-echo-interval 60
lcp-echo-failure 5

Po wykonaniu tego plik ten powinien wygladac mniej wiecej tak:
persist
lcp-echo-interval 60
lcp-echo-failure 5
connect /bin/true
name „nasz@login”

Teraz należy zamknąć plik wciskając ALT X i zapisac go wciskając „y” jak nas poprosi.

Należy jeszcze tylko zrestartowac komputer, wydając np. polecenie: reboot

2.2. Dla FreeSCO 0.3.0

Edytujemy plik options:
edit /mnt/bootdev/router/etc/ppp/pppoe.opt

Na poczatku po pierwszej linijce (persist) dopisujemy:
lcp-echo-interval 60
lcp-echo-failure 5

Po wykonaniu tego plik powinien wyglądać mniej więcej tak:
persist
lcp-echo-interval 60
lcp-echo-failure 5
maxfail 0
connect /bin/true
noipdefault
hide-password
lock

Teraz należy zamknąć plik wciskając ALT X i zapisać go wciskając „y” jak nas poprosi.

Należy jeszcze tylko zrestartowac komputer, wydając np. polecenie: reboot

*Uwaga! Ponieważ we FreeSCO 0.3.0 domyślnie po 10 nieudanych próbach łączenia się z Internetem zakańcza ponowne próby, dlatego tez polecam dopisanie trzeciej opcji: maxfail 0 wyłączając tym limity, dzięki temu jeżeli awaria po stronie naszego usługodawcy Internetowego przedłuży się to bez obaw jesteśmy spokojni o to iż cały czas będzie nam FreeSCO próbowało się połączyć – aż awaria nie minie.

3. Zakończenie.

3.1. Objaśnienie opcji pppd uzytych tutaj – wklejone z mana.

persist – nie kończ działania po zakończeniu połączenia. Zamiast tego spróbuj wznowić połączenie.

lcp-echo-failure n – jeśli podana jest ta opcja, pppd przyjmuje, że peer nie żyje w momencie, gdy n żądań echa LCP zostanie wysłanych bez odpowiedzi LCP. Jeśli zajdzie ta sytuacja, pppd przerwie połączenie. Używanie tej opcji wymaga niezerowej wartości parametru lcp-echo-interval. Opcja ta może być używana do umożliwiania pppd kończenia działania po zerwaniu fizycznego połączenia (np. po odwieszeniu słuchawki) w sytuacjach, gdzie nie są dostępne sprzętowe linię sterowania modemem.

lcp-echo-interval m – jeśli podana jest ta opcja, pppd do peera będzie wysyłać ramkę żądania echa LCP co m sekund. Normalnie peer powinien odpowiedzieć wysyłając odpowiedź na echo. Opcja ta może być używana w połączeniu z lcp-echo-failure do wykrywania czy peer jest wciąż podłączony.

maxfail z – zakończ po z kolejno nieudanych próbach połączenia. Wartość 0 oznacza brak limitów. Domyślną wartością jest 10.

3.2. Jak to działa?

Dzięki opcji lcp-echo-interval n pppd wysyła do serwera co n sekund tzw. ramkę żądań LCP i jeżeli usnęło nam połączenie to nie dostaniemy odpowiedzi, wtedy w połączeniu z opcja lcp-echo failure m kiedy nie dostaniemy m odpowiedzi to pppd przerwie połączenie i wznowi je ponownie dzięki persist. Czasy n i ilość m możemy podać według naszych upodobań ;), nie proponuję ustawiać mniejszych wartosci jak 60 i 5, bo kiedy będziemy bardzo obciążać łącze możemy mieć nagminne rozłączanie i ponowne łączenie…, ani też nie proponuję ustawiać bardzo dużych wartości, bo wówczas kiedy nam zaśnie połączenie to będziemy musieli długo czekać na jego wznowienie.

Autor: Lepton Data: 2002-12-20 00:00:00


Dodaj komentarz